Tur operatörlerinin, otellerin, havayolu şirketlerinin ve acentaların yer aldığı fuarda, profesyonel ziyaretçiler ve katılımcıların yorumu “Travel Turkey, EMITT olma yolunda ilerliyor” oldu.
İZFAŞ tarafından bu yıl 20 ülkeden, 60 yöreden, 700’ü aşkın katılımcının yer aldığı bildirilen fuarda en çok ilgi gören standlar yeme içme ürünlerinin ve tadımlıkların yer aldığı 4 No’lu Hol, bir başka deyişle iller holüydü kuşkusuz.
Şiddetli yağmura karşın standların önündeki tadım kuyrukları şaşırtıcıydı. Size bir kaç not… Katılımcılardan Kuru Kahveci Mehmet Efendi standında fuarın ilk üç günü 3 bin fincan kahve yapılırken, Seferihisar standında ziyaretçilere dağıtılan mandalina miktarını günde ortalama 14 kasa olarak belirtti yetkilililer. Mardin standında ise rengini ıhlamur çiçeğinden alan badem şekerlerinden 100 kilo dağıtıldı.

Yetkili demişken, beni bu yıl en çok şaşırtan ve etkileyen standlardan birisi Amasya’nın standı oldu. Fuara eşi Rukiye Hanım’la birlikte katılan Abdil Celil Öz, fuar süresince kaldığı standlarında yaptığımız görüşmede Amasya’yı en çok ziyaret eden ilin İzmirliler olduğunu söyledi.
İzmirliler’in Amasya’nın kültür ve doğasına büyük önem verdiğine değinen Vali Öz, fuara ilişkin görüşlerini şöyle dile getirdi:

Ben Amasya’yı henüz görmedim, ama fuarda öylesine görkemli fotoğraflar kullanılmış ki, gemiye atlayıp Amasya’ya gidesiniz geliyor. Gemi deyince güldünüz belki, “Amasya’da deniz yok” dediniz. Ben de ilk duyduğumda anlam veremedim. Ancak Vali Celil Bey, Amasya’nın deniz olmadığı halde kruvaziyer turizminden de pay alan bir il olduğuna dikkat çekiyor. Samsun’a gelen kruvaziyer gemilerinden inen turistin, bir saat uzaklıktaki Amasya’yı görmeye geldiğini mutlulukla anlatıyor. Fuarlara katılmaları sonucu kente gelen turist sayısında büyük artış yaşandığını vurgulayan Vali Öz, bu yıl 40 bini yabancı 480 bin ziyaretçileri olduğunu belirtiyor.

Valilik ve Halk Eğitim Merkezi işbirliğiyle oluşturulan Kadın Aile Danışma Hizmet Merkezi’nde özellikle varoşlardaki kadınlara iş olanağı yaratıldığını anlatıyor. Amasya’nın kuşburnu, dans eden yıldızlar, nilüfer çiçeği oyalarına fularlarla kadınların yeni kullanım alanları oluşturduğunu heyecanla paylaşıyor.
Özbekistan Kültür Bakanlığı’nın davetlisi
Fuara Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın davetlisi olarak katıldıklarını belirten Özbekistan standında görüştüğümüz Asya Tur’un Genel Müdürü Akmal Kosimov, “Bayrağımızı burada görmek büyük mutluluk bizim için. İşbirliğimizin artarak sürmesini diliyor ve istiyoruz. Bizi burada ağırladığı için Türkiye’ye teşekkür ediyoruz” diyor. Özbekistan’a Türkiye’den yılda ortalama 24 bin turist geldiğini anlatan Kosimov, Özbekistan’dan ise Türkiye’ye gelen turist sayısının 57 bin olduğunu söylüyor.

Selçuk Ticaret Odası ilk defa

Bir destinasyon, bir platform
İzmir’de yıllarca kent turizmine katkı yaratmaya çalışan Destination İzmir ekibi bu yıl fuarda yer almazken, Kapadokya, Bodrum, Laleli Platformu tanıtımlarıyla dikkat çekiyor.

Fuara dört yıldır katılan Kapadokya Destinasyonu’nda Göreme, Ortahisar, Uçhisar, Ürgüp, Avanos, Gülşehir, Kozaklı, Mustafapaşa, Kaymaklı ve Derinkuyu tanıtılıyor. Oteller, balon turizmi, yeraltı şehirleri, kiliseler ve peri bacalarına ilişkin görsel malzemeler son derece etkileyici. Genel Sekreter Tatar, fuardan genel anlamda memnun olduklarını söylerken, “İç turizm için iyi ama yabancı katılımcı az. Daha çok yabancı katılımcı olması gerekiyor” diyor.
Fuara bu yıl ilk defa katılan Laleli Platformu’nda İstanbul’dan genç otelcileri görüyoruz.

Bodrum’un dayanılmaz cazibesi
Fuarda ağırlıkla acentaların ve otellerin yer aldığı ikinci holün en kalabalık ve hareketli standlarından birisi Bodrum standı. 950 otel, 100 bin yatak kapasitesiyle Türkiye’nin marka tatil beldelerinden birisi olan Bodrum’un yıl içinde 28 fuara katıldığını öğreniyoruz Bodrum Yarımadası Tanıtma Vakfı (BOYTAV) Başkanı Cemil Bayraktar’dan. “Travel Turkey ve EMITT Türkiye’de katıldığımız iki önemli fuar, Bunun yanı sıra yurt dışında da 26 fuara katılıyoruz. İngiltere, Hollanda, Fransa, Ukrayna, Rusya gibi ülkelerde düzenlenen fuarlar bunlar” diyen Bayraktar Bodrum’a gelen turist profilini şöyle özetliyor:

Bodrum Ticaret Odası üyeleri Toros Demiröven ve Zafer Taylan, standda belediyeler, otelcilerle birlikte bulunduklarını ve bu yıl Kos standına da yer verdiklerini belirtiyor. Toros Demiröven fuarda özellikle adalarla iş yapan turizmcilerin memnun olduğunu vurgularken, “Komşudaki yangın bizi de etkiliyor. Onların iyi olması için biz de destek olmak istedik. İki gün konuk ettik Kos yetkililerini.Son derece olumlu geçti fuar onlar için de” diyor.
Standda görüştüğümüz BOYTAV Genel Sekreteri Cemil Bayraktar’a İzmir’in yükselen değeri Alaçatı’nın Bodrum’la karşılaştırılmasına ilişkin görüşlerini soruyorum. “Biz Alaçatı’nın da başka destinasyonların da yükselmesinden mutlu oluruz. Sonuçta kazanan turizm olacaktır. Ancak Bodrum Türkiye’nin önemli bir markasıdır” diye oldukça dengeli bir yanıt veriyor.
İllerin standında kadınların emeği büyük
Travel Turkey Fuarı’nda 4. Hol ağırlıkla illere ayrılmış. Fuara gelen ziyaretçilerin yeme-içme holü diye tanımladığı bu holde standlarda kadınların emeği ürünler dikkat çekiyor.
Beypazarı standında iki Beypazarlı kadınların açtıkları baklavalar ve sarmalar ilgi odağı oluveriyor.


Fuarın üçüncü günü standları gezen İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’nun karşısına dikilen Külhanbeyi, “Heeeeyyt, var mı bana yan bakan ulan” diye dayılanınca Kocaoğlu bile şaşırıyor, ne diyeceğini.

Türkiye’nin Bin Usta’sından biri

Dikkat, logo görünmüyor
Holleri dolaşırken rastgele görüştüğümüz, fuar izlenimlerini sorduğumuz katılımcıların bir saptamasını İZFAŞ yöneticilerine iletelim. Katılımcılar, fuarın tanıtım afişlerinin ve logosunun daha görünür hale gelmesini istiyorlar. Beyaz zemindeki logonun yeterince algılanmadığına dikkat çekiyorlar.

Geçen sene fuar yazımızda, fuarın KOSGEB desteğinden yoksun olduğunu hatırlatmış, yönetim de bu konuyu dikkate almıştı. Fuarın bu yıl KOSGEB destekleri kapsamına alındığını öğrendik. Umarız İZFAŞ yöneticileri elçilik yaptığımız bu konuya da gereken özeni gösterirler.
Yoğun yağmura, soğuk havaya karşın İzmir’de açılan 4 holle turizm rüzgarı estiren fuarın EMITT yolunda ilerlemesini değil, dev bir fuar alanında, 26 Hol’de düzenlenen ITB Berlin’i aşmasını dileyelim.
Category: Köşe yazıları