İzmir’de turizm profesyonellerinin büyük bir heyecanla beklediği 15. Uluslararası Turizm Fuar ve Kongresi kısaca “Travel Turkey İzmir” 2-4 Aralık 2021 tarihleri arasında gerçekleşti. Gaziemir’de Fuar İzmir’deki fuar alanında düzenlenen yılın son turizm fuarı acentaları, otelcileri, turizm yatırımcılarını, ülkemizin, kentimizin turizm ve kültürüne ilişkin yol haritasını çizen yöneticilerini bir araya getirdi.
Oldukça kalabalık ve hareketli görünen fuar; seyahat yapmayı, yeni yerler görmeyi özleyen ziyaretçileri de çekti Gaziemir’deki fuar alanına. Geçtiğimiz yıllarda Uluslararası Gastronomi Turizmi Kongresi gibi etkinlikler eşlik etmişti Travel Turkey’e. Bu yıl A ve B hollerinde düzenlenen 15. Travel Turkey’in yeni yol arkadaşı C holünde yer alan ve İzmir’de ilk kez düzenlenen TTI Outdoor – Kamp, Karavan, Tekne, Outdoor ve Ekipmanları Fuarı oldu.
Pandemi öncesi 2023 yılı için “50 milyon turist, 50 milyon dolar gelir” hedefiyle hareket eden sektör yöneticileri iki yıldır hayatımızın içinde olan pandemi nedeniyle yeni ve erişilebilir hedeflerini anlattı fuarın açılış konuşmalarında.
Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Ahmet Misbah Demircan, “Pandemi şartlarında dünyada belki de fuarlar bu kadar etkili yapılamıyor ama İzmir’den dünyaya bu fuar ile iddiamızı haykırıyoruz” dedi. Demircan, yıl sonu hedeflerini 29 milyon ziyaretçi 24 milyar dolar gelir olarak açıkladı. “İnsanlar seyahat etmek istiyor. Sektörün ruhsal ve fiziksel olarak bu talebe göre vaziyet almasında fayda var” görüşünü paylaştı turizmcilerle.
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer ise geçtiğimiz haftalarda Dikili’de bir mağarada 14 bin yıl öncesine dair kalıntılar bulunduğunu anımsatarak, “Bununla birlikte hepimizin ezberi şaştı” dedi. Soyer, “Genelde 8 bin 500 yıllık bir tarihten bahsederdik, şimdi 14 bin yıllık bir tarihten bahsetmeye başlayacağız. İklimiyle, tarihsel birikimi ile olağanüstü bir coğrafyada yaşıyoruz. Potansiyelin farkındayız ve bunu elbirliği ile başaracağız” diye konuştu.
Umut ve temkinlilik kol kola
Valiliklerin, kalkınma ajanslarının temsil edilmediği, daha çok belediyelerin katıldığı, Mardin, Gaziantep ve Kars’ın yokluğunun hissedildiği, yaşayan insan hazinesi sanatçıları, unutulmaya yüz tutan meslekleri, sanatları ve ustaları göremediğimiz bir fuardı bu yılki Travel Turkey Fuarı. Yine de iki yıldır hayatlarımızı değiştiren pandemi sonrası gerçekleşen yüz yüze fuar sektörün umutlarını tazeledi, yeni yol haritaları çizilmeye çalışıldı.
Medikal firmaların yoğun ilgisinin sadece sağlık turizmi ile ilgili olmadığını, uçuşu olan konuklara PCR testi ile “sadece bir dakikada sonuç veren” antijen testlerini “fuara uygun fiyatlara” yaptıklarını öğrendik.
Pandeminin yarattığı sis ve pus nedeniyle tüm dünyada turizmcilerin önünü görmekte zorlandığı şu dönemde Avrupalı turizmcileri, onların ülke standlarını göremedik haliyle fuarda. Ziyaretçiler kardeş ülke Kosova, Filipinler ve Uganda ile idare etti. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ise Cittaslow ağına katılan beş kentiyle çıkarma yaparak dikkat çeken ülke oldu.
Kurum temsilcilerinin “Bu yıl şöyle bir bakalım ne olacağına dedik ve stand açmadık” söylemiyle sektörlerinden temsilcilerin açtığı standlarda iş bağlantısı yapmaya çalıştığı, 2021’nin yol haritasını “umutla” hazırlamaya çalışırken meslektaşlarından fikir aldığı ve dostlarla özlem giderilen bir fuar oldu 15. Travel Turkey Fuarı.
Uğradığımız standlara ilişkin izlenimlerimizi, İzmir’e konuk gelen ziyaretçilerin görüşlerini paylaşmak isterim bu yıl da…
Acentaların, hava yolu şirketlerinin, otellerin, birliklerin, turizm eğitimi veren üniversitelerin, kurumların katıldığı hol olan B holünde en büyük standlardan biri Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın standıydı. Geçmiş yıllarda ağırlıkla İl Kültür Turizm Müdürlüğü’nün ev sahipliği yaptığı standın tüm konsepti Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı (TGA) tarafından belirlenmiş.
En son 2019 yılında Göbeklitepe temasıyla hazırlanan standda bu yıl seçilmiş bir tema sergilenmezken, sergilenen tek materyal asırlık tariflerle Türk Mutfağı’nın tanıtıldığı “Turkish Cuisine” kitabı oldu.
Fuarın B holünde yaklaşık 10 yıldır aynı standda yer alan ve gelenekselleşen patlamış mısır ikramıyla tüm ziyaretçilerin ilgi odağı olan İzmir Palas ve Kilim Otelleri’nin sahibi Ahmet Kilimci ile görüştük. Kentte 1927 yılından bu yana otelcilik hizmeti veren bir ailenin üçüncü kuşak temsilcisi Ahmet Kilimci, “Giderek önümüzü görmekte daha çok zorlanıyoruz” diyor.
Kilimci, Travel Turkey Fuarı’nda sektör temsilcileriyle, meslektaşlarıyla yüz yüze buluşmaktan mutluluk duyduklarını ve bu kalabalığın, ilginin insana umut verdiğini dile getiriyor. Pandemi döneminde yine de iyi bir sezon geçirdiklerini dile getirirken, “Travel Turkey Fuarı’nın bu koşullarda düzenlenmesi çok değerli. Zor dönemler yaşıyor sektör, ama bunu da aşacağız” diyor.
B holünün koridorlarında ilerlerken Meris Tur’un sahibi Filiz Güleç ile Kosova standının önünde karşılaştık. Uluslararası Balkan ve Türk İş Dünyası Derneği (BATUDER) Yönetim Kurulu Üyesi Güleç, pandeminin zorluklarına karşın bu yıl Kosova’yı ağırlamaktan mutlu olduklarını ve Kosova Turizm Birliği ile işbirliği anlaşması yaptıklarını anlatıyor. “Fuar beklediğimden kalabalıktı, bu bir güzellikti. Pandemi nedeniyle böyle bir kalabalık beklemiyordum. Acentacı, otelci ilk günden gelmişlerdi” diyen Filiz Güleç, şu görüşleri dile getiriyor:
“Yurt içi bazında bakarsak, fuarda Mardin, Gaziantep ve Kars’ın standı yoktu. Bu çok önemli. ‘Bu üç şehir turizmde yeterince pay aldılar, doydular mı acaba?’ diye düşündüm. En fazla talep alan şehirlerdi bunlar son beş yılda. Standları yoktu, ama bu üç ilden arkadaşların hepsi buradaydı. Valilikler bir stant açmamış bu yıl. Yurt dışına baktığımızda doğru dürüst ülke yoktu. Avrupa yoktu. Bize, İzmir’e faydası oldu mu, olacak mı açısından bakarsak, hayır olmadı.”
İnsanların fuarlara İzmir’i tanımak için değil, İzmir’e kendilerini anlatmaya geldiklerini belirten Güleç, İzmir’in diğer fuarlara katılımının önemine dikkat çekiyor. Avrupa kapılarını kapatırken yurt dışından gelinmemesini normal bulduğunu dile getiren Filiz Güleç, fuar izlenimlerini şu sözlerle anlatıyor:
“Fuarda kültür yoktu. Bir iki konferansı dinleyebildim. Bir tanesine sanatçı İrem Sak katıldı. Dizilerin turizme katkısıyla ilgiliydi. İlginç bir konu. Biz bugün Latin Amerika’dan bu kadar çok ziyaretçi alıyorsak Türkiye’ye, niteliği tartışılsa da bunda dizilerin payı var. Yurt dışına satılan dizilerimiz insanlarda merak uyandırıyor. Fuarda beklediğini bulamadı insanlar, çok belirsizlik var, tam açıldık derken Hollanda kapandı, Berlin kapanmaya gidiyor. Ama önümüzdeki senenin fuarında ne olacak bilmiyorum. Bence her şeyin 2022 Haziran’ında bitmiş olması lazım. Bu fuarın en önemli katkısı insanlar birazcık moral buldu. Birbirleriyle konuştu, rahatladı. Önümüzdeki döneme ilişkin her şey çok belirsiz.”
Yabancılar Türkiye’yi özledi
Travel Turkey’e yıllardır katılan, öte yandan yurt dışındaki turizm fuarlarını da yakından izleyen Çeşme Boyalık Otel’in Genel Müdürü Orhan Belge’nin hem fuara hem turizm sektörüne yönelik bakışı ise olumluydu. “İki senedir ara vermiştik ama bu fuarda bir dakikamız boş geçmedi” diyen Belge, sektör temsilcileriyle, acentalarla verimli görüşmeler yaptıklarını, hatta fuarda geçmiş yıllarda görmedikleri acentaları gördüklerini belirtiyor.
2022 yılına ilişkin erken rezervasyonların umut vaat ettiğini belirten Orhan Belge, dış pazarda da iyi bir sezon yaşayacaklarının ipuçlarını aldıklarını söylüyor. Belge, “Evet ülkeler kapanıyor, ama Almanya’dan Hollanda’dan müşterilerimiz bizi arayıp, bu kapanışların sınırlı sürelerde olduğunu ve Türkiye’ye gelmek istediklerini, özlediklerini söylüyorlar. Umutluyuz bu gelişmeler karşısında” diyor. Sektör olarak pandemi döneminde aldıkları sıkı önlemlerin 2022 yılı sonuna kadar süreceğini belirtiyor.